Ось і успішно завершився третій Міжнародний пленер живопису «Максим» у Славську. Вже стало доброю традицією проводити цей приватний захід, ініційований подружжям Оксаною та Дмитром Ареф’євими під патронатом Львівської національної академії мистецтв та львівської організації Національної спілки художників України. Пленер у мальовничому бойківському регіоні Карпат швидко набув популярності. Зростає коло його постійних учасників, які з’їжджаються з усіх куточків України (Крим, Донецьк, Харків, Полтава, Запоріжжя, Закарпаття) і тих, хто наважився приїхати з Росії (Уралу, Москви), Біллорусі (Мінська), Словаччини (Кошіце), Молдови. Виявили зацікавлення пленером і дружньо підтримали своєю участю в урочистостях з нагоди відкриття і закриття – ректор Львівської національної академії мистецтв, академік Андрій Бокотей та генеральний директор Національного художнього музею України Анатолій Мельник. Завдяки шанувальникам сучасного мистецтва поширюється інформація серед культурної спільноти. Останній пленер, який проходив у жовтні 2008 року, відвідала представниця Міністерства культури і туризму Тетяна Осінчук, щоб підтримати захід та нагородити грамотами і спеціальними сувенірами всіх учасників. Усе це спонукає організаторів не полишати задуманої справи, а працювати над втіленням ширших культурних проектів.
Здійснювати масштабну програму всебічного розвитку цього карпатського регіону взялася громадська організація «Фонд підтримки культури та спорту “Максим”». Серед її першочергових завдань – залучення фінансових інвестицій та інтелектуальних ресурсів для підтримки самобутньої культури, охорони історичних пам’яток, захисту довкілля та пропаганди спорту і туризму. З цією метою плануються мистецькі симпозіуми, апробацією яких є круглі столи, проведені учасниками в рамках художнього пленеру, семінари і виставки. Уже понад рік у Славську в ресторані «Максим» діє постійна збірна виставка-продаж нових творів та проводяться персональні виставки художників-пленеристів. Для туристів уже стало традицією приходити сюди, щоб оглянути оригінальні мистецькі твори, ознайомитися з новими художніми віяннями. Такі невеликі акції є своєрідними щепленнями проти всюдисущого кітчу й епігонства, а для місцевих дітей, вихованців художньої школи, – прикладом для заохочення до власної творчості. Інтелектуальні й естетичні чинники стають справді важливими принципами формування нових стандартів відпочинку в українських Карпатах, а стародавнє затишне Славське, що лежить у міжгір’ї, в долині ярічки Опір, набуває статусу не лише гірськолижного, а й культурного курорту.
Чи не найзахопливішим заходом пленеру є день проведення традиційного майстер-класу для юних мистців, організація дитячих виставок, аукціонів. Діти очікують кожного пленеру з нетерпінням, півроку старанно готуючись. Постійні художники-куратори помітили, як швидко зріс художній рівень дитячих малюнків, як бурхливо і чутливо реагують юні душі на прекрасне. Поціновувач дитячого таланту, меценат Юрій Осламовський подарував для місцевого художнього гуртка багато фарб, пензлів, паперу, етюдник та інше приладдя, викликавши хвилю радості й нового творчого запалу. Сподіваємося, що прилучення молоді до самостійної творчості, ознайомлення з фаховими навиками, національними образотворчими традиціями сприятиме культурно-естетичному вихованню, духовному відродженню регіону, а в недалекому майбутньому, можливо, стане поштовохом до плекання місцевих народних промислів.
Чарівна природа осінніх Карпат і позитивні відгуки прихильників покликали до Славська багатьох нових учасників. Серед них слід відзначити Косабуку Ілону з Білорусі, Анікіну Ірину з Росії, Сергія Панова з Молдови, Тадеуша-Здіслава Блонського і Зденку Заборську із Словаччини. Поповнилося коло славських пленеристів і цікавими українськими мистцями, зокрема, всіх надихав своєю присутністю народний художник України, маестро українського живопису Володимир Патик. Було багато знахідок, експериментів, творчих діалогів і, головне, натхнення та позитивного настрою. Комусь вдалося відкрити для себе нові можливості, хтось не уникнув повторів.
Тож побажаємо всім учасникам пленеру нових творчих звершень, а славському пленеру «Максим» – розквіту й належного місця в сучасному мистецькому просторі.
Олена Кіс-Федорук
vистецтвознавець
|